Isnin, 5 Oktober 2015

PENGALAMAN PEMBELIAN ONLINE

Teks: Norhayati Mohd Nooh

Alhamdulillah, syukur pada Allah Yang Maha Pengasih & Pemurah
Sama-sama kita bersyukur & berdoa hari ini adalah hari yang terbaik dari hari semalam.
Jadi pengalaman & cabaran hari semalam untuk mematangkan kehidupan kita dalam mencari Redha Yang Maha 'Adil.

Hanya menggunakan internet, segalanya menjadi mudah di jari anda. Tidak dapat dinafikan, penggunaan internet masa kini semakin meluas. Jaringan komunikasi dapat dilaksanakan dengan mudah dengan adanya perhubungan internet. Permulaan saya berniaga hanya secara offline, kini timbul minat saya untuk mengembangkan perniagaan saya secara  online. Secara jujurnya saya bukanlah pembeli yang suka membuat pembelian secara online. Sebenarnya saya tidak yakin dengan produk yang dipaparkan secara maya. Kepuasan untuk membeli secara online tidak sama dengan membeli secara fizikal kerana kita tidak boleh membelek-belek barangan tersebut,tidak nampak  kualiti barangan, harga yang ditawarkan agak mahal dan takut  mudah ditipu jika barangan yang dipesan tidak menepati citarasa serta  tidak sampai mengikut masa penghantaran. Faktor –faktor ini membuatkan saya langsung tidak berminat untuk membuat sebarang pembelian secara online.

Namun, hati saya tergerak untuk membeli secara online pada tahun lepas. Cuba anda bayangkan daripada tak berminat, saya boleh terpengaruh dan berubah untuk membuat pembelian secara online. Seterusnya melakukan pengulangan belian terhadap barangan tersebut.  Pembelian pertama saya secara online adalah membeli tudung. Saya boleh tertarik jenis-jenis tudung  hanya di sebuah blog. Paparan blog tersebut boleh menarik hati saya cair untuk mendapatkan produk tersebut seterusnya membeli. Pada ketika juga kawan-kawan di office juga sibuk membuat pembelian online. Barangan yang menjadi pilihan mereka seperti pakaian, beg tangan, barangan komestik dan alat-alat make-up. Bayangkan bagaimana pengaruh blog dan facebook  boleh menjadi tumpuan menarik pelanggan. Oleh itu, fakta yang mengatakan kuasa pembelian barangan adalah wanita paling tinggi adalah BENAR sama sekali.

Dengan blog maklumat dapat dikongsikan kepada jutaan pengguna internet seluruh dunia. Tidak seperti laman web informasi seperti Wikipedia atau yang seumpama dengannya, blog memberikan perkongsian maklumat dengan cara yang lebih kreatif dan menarik bergantung kepada kreativiti dan teknik penulisan anda. Dengan ini pembaca dapat membaca entri, berkongsi maklumat dan info dengan cara yang lebih santai dan menarik.















Kami buka pendaftaran setiap hari. Mula daftar dan belajar hari ini
==============================
Di Akademi Bekerja Di Rumah (ABDR), kami menawarkan 2 kelas blog:
1) Kelas Asas Blog dan Penulisan

2) Kelas Asas Mula Bisnes Online

Tiada ulasan:

Catat Ulasan