Isnin, 21 September 2015

ETIKA PENULISAN TERBAIK


Teks: Norhayati Mohd Nooh
Foto: Carian google

Penggunaan teknologi semakin mendapat liputan yang meluas  dikalangan  generasi muda kini. Informasi dan maklumat mudah diperolehi dengan mengunjungi laman-laman web atau sosial.

Antara contoh yang saya perhatikan adalah jika dahulu kita bergantung kepada surat khabar...hari ini generasi baharu kurang dan tidak lagi membaca surat khabar. Tabiat membaca surat khabar kian dipinggirkan sebaliknya mereka bergantung kepada laporan media sosial. Banyak bahan media elektronik dan digital telah diaplikasikan untuk memudahkan pembacaan.  Kaedah penambahbaikkan penyaluran maklumat telah dipelbagaikan dalam menarik minat membaca.

Namun bagi pendapat saya,bukan semua laporan dalam media sosial itu benar...kadang-kadang ada yang palsu, ada yang fitnah dan ada yang separuh benar. Maka dalam dunia tanpa sempadan inilah (penyebaran maklumat dalam media sosial) yang paling mencabar. Rakyat kita lebih percaya berita yang dikeluarkan media sosial berbanding artikel surat khabar. Maka kita perlu berhati hatilah takut tersebar khabar angin. Hanya anda yang mampu membuat penilaian terhadap artikel tersebut sama ada ianya berunsurkan positif atau negative.

Sebagai seorang penulis yang sangat baru di alam siber, saya cuba belajar untuk memperbaiki penulisan dan menyumbangkan idea yang baik untuk tatapan pembaca.  Saya juga cuba mengelakkan sebarang penulisan yang berunsurkan politik,hukum agama dan penyebaran fitnah. InsyaAllah…..saya mengaharapkan penulisan yang boleh memberi manfaat kepada anda.

Di sini saya ingin kongsikan bersama-sama anda sedikit panduan berkenaan dengan etika penulisan di blog mengikut pandangan Adarain.(Artikel penuh boleh dilihat DISINI).

ETIKA PENULISAN DI BLOG
1)      Dalam penulisan jangan terlalu short form sangat macam SMS. Elakkan menggunakan perkataan short form dan gunakan perkataan penuh bagi memudahkan pembaca lebih memahami.
2)       Gunakan bahasa yang baik
3)      Berkongsilah perkara yang baik. Perkara yang baik di sini bermaksud anda berkongsi petua, pengalaman anda, tip-tip dan banyak lagi yang mungkin berguna untuk rakan-rakan blog.
4)      Jangan copy-paste bulat-bulat entry orang lain melainkan setelah mendapat keizinan tuan empunya entry.
5)      Jangan menulis perkara yang berunsurkan seks begitu juga dengan gambar yang tidak senonoh.
6)      Jika anda menulis berkenaan dengan informasi atau fakta, pastikan dan periksa fakta yang anda kongsikan itu betul dan bukannya tipu.

BEZAnya, kita PERLU tambahkan lagi ilmu seandainya kita mahu menulis blog berinformasi, mempunyai trafik tinggi dan blog yang dapat membantu kita menjana pendapatan. smile emoticon Belajar cara menulis yang betul, InsyaAllah boleh memberi hasil yang kita mahu.
==============================
Di Akademi Bekerja DiRumah (ABDR), kami menawarkan 2 kelas blog:
1) Kelas Asas Blog dan Penulisan
2) Kelas Asas Mula Bisnes Online


Tiada ulasan:

Catat Ulasan