Isnin, 14 September 2015

BISNES KAMPUS



Teks: Norhayati Mohd Nooh

Foto: Carian google


ALHAMDULILLAH…Semoga hari ini membawa kebahagiaan dan ketenangan buat anda.

Akitivi hujung minggu yang padat telah dapat ditempuhi dengan sebaik mungkin. Kebiasaanya bagi kami yang bekerja cuti sabtu dan ahad adalah hari yang ditunggu-tunggu untuk bercuti bersama keluarga. Perancangannya yang  telah dibuat perlu dilaksanakan dengan secepat mungkin. Saya bersyukur kepada Allah masih memberi limpahan kasih sayang yang berpanjangan buat kami berdua,walaupun kami  masih belum dikurniakan zuriat sendiri.Saya yakin perancangan Allah adalah yang terbaik buat hambanya, Sentiasa bersangka baik dengan ketentuanNya.InsyaAllah jika diizinkan pasti saatnya akan tiba.

Aktiviti mencari bekalan kerepek diteruskan dengan mendapatkan bekalan di Banting, Selangor. Perjalanan hanya mengambil masa satu jam dari Nilai. Perancangan kami untuk menjual makanan ringan(kudap-kudapan) sebagai  permulaan bisnes kampus. Fokus dan tindakan perlu dijalankan seiring supaya matlamat dapat dicapai. Kami perlu membeli secara borong dan menjualnya dalam kuantiti yang kecil. Alhamdulillah kerjasama dengan En suami dapat memudahkan dan mempercepatkan  lagi proses pembungkusan diataskan sumbangan tenaga dan masa beliau. Kami juga perlu mencari pasaran dikalangan pelajar yang menduduki kolej kediaman untuk memasarkan dan membuat pengagihan produk kami. Bagi saya yang penting kita belajar mencari untung kecil dahulu sebelum mengembangkannya.

HARI TERBUKA USIM 2015 yang diadakan baru-baru ini  juga menarik perhatian saya mengunjungi. Terdapat pameran dan gerai jualan, pertandingan, pameran sains, pemeriksaan kesihatan dan pergigian, aktiviti bersama kanak-kanak, program bersama komuniti, USIM talents search serta bengkel bacaan surah Al-Fatihah.Hari Terbuka USIM 2015 dilaksanakan bertujuan untuk memperkenalkan USIM sebagai sebuah universiti berteraskan integrasi ilmu Naqli dan Aqli. Penganjuran hari terbuka itu dilakukan bersempena sambutan ulang tahun ke-15 USIM.


Saya juga kagum dengan penyertaan pelajar  secara langsung  dalam menceburi dunia perniagaan dengan membuka gerai jualannya. Bisnes kampus yang dilakukan sebenarnya membantu pelajar membina jaringan perhubungan dengan pelanggan yang sedia ada. Bisnes kampus sebenarnya adalah permulaan untuk kita memberanikan diri untuk berhadapan dengan pelanggan luar. Bina keyakinan dalam diri serta tingkatkan ilmu perniagaan seawal mungkin sebagai persediaan melangkah ke dunia pekerjaan. Apa yang saya kongsikan adalah sebagai  panduan kepada adik-adik yang berminat untuk menjana pendapatan sendiri  di kampus tanpa perlu mengharapkan bantuan orang lain. Saya  sebelum ini kurang mendapat pendedahan tentang ilmu perniagaan. Namun itu bukan halangan untuk saya sentiasa belajar dan belajar mencari ilmu pengetahuaan.

Doakan saya berjaya dan mampu lakukan.
#peringatanuntukdirisendiri



Tiada ulasan:

Catat Ulasan