Rabu, 11 November 2015

PROSES PENGURUSAN PERNIAGAAN BERMULA


Teks: Norhayati Mohd Nooh

Assalamualaikum  

"Bekerja" untuk Allah dahulu, sebelum memulakan sebarang urusan setiap hari.Alhamdulillah hari-hari yang berlalu sungguh bermakna dalam kehidupan saya. Tanamkan sifat dalam diri  bersangka baik dengan Allah dalam setiap tindakan yang kita lakukan kerana rezeki yang kita perolehi adalah rahsia Allah untuk hambanya.

Misi saya masih lagi diteruskan dalam menjual pelbagai jenis kerepek. Namun sejak kebelakangan  ini, keutamaan tugasan kerja di pejabat menyebabkan saya tidak dapat menumpukan penulisan di blog. Hakikatnya, saya hanya menjalankan perniagaan secara kecil-kecilan bersama suami bagi mengisi masa lapang kami. Perasaan seronok  kini mula terasa apabila kita dapat melihat pretasi perniagaan kita dari masa ke semasa. Saya dapat belajar untuk mencapai untung yang kecil dahulu. InsyaAllah segala usaha yang saya lakukan biarlah ianya berterusan.

Kini saya mula mengorak langkah dan belajar dalam pengurusan bekalan niaga saya dan pengurusan kewangan. Saya pastikan bahawa saya boleh melihat peningkatan perniagaan saya dalam masa 6 bulan dari sekarang untuk memastikan perniagaan ini boleh mencapai keuntungan atau tidak. Pengalaman yang lepas membuatkan saya berhati-hati dalam setiap perkara yang melibatkan kewangan perniagaan.

Antara perkara asas dalam penyimpanan rekod perniagaan saya:-
v  Suntikan modal permulaan perniagaan. Biasanya kita akan keluarkan modal  sendiri sebagai permulaan dalam membeli barang-barang perniagaan. Anggaran kos yang terlibat akan saya perincikan satu persatu.
v  Asingkan segala duit perniagaan. Simpan setiap resit keluar masuk yang telah diterima atau digunakan. Ini sebagai bukti pembelian kita. Biasanya saya sediakan tabung perniagaan sendiri dahulu sebelum kita membuka akaun syarikat di bank.
v  Kos Belian & Kos Jualan.  Perlu diambil kira bagi memastikan kita tidak mengalami kerugian. Setiap perkara perlu direkodkan dengan terperinci. Item seperti Tarikh, Perkara, Kuantiti dan Harga kos perlu dicatatkan. Sediakan Buku Lejar sebagai panduan ringkas kita untuk memastikan keluar masuk duit perniagaan kita. Hasil jualan juga perlu dianalisa mengikut mingguan dan bulanan.
v  Perbelanjaan lain-lain.  Ini melibatkan perbelanjaan untuk membeli kelengakapan perniagaan kita. Perlu disenaraikan satu persatu mengikut keutamaan.
v  Ambilan untuk kegunaan peribadi. Wajib direkodkan.


Sumber: Carian Google




















Ini adalah perkara yang asas saya lakukan sendiri. Mungkin ada yang lebih baik dalam perakaunan perniagaan mereka. Bagi yang baru bermula, fokus untuk kembangkan perniagaan dan banyakkan cash sales anda. Gunakan sistem menyimpan rekod yang mudah dahulu.

Semoga berjaya!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan