Khamis, 27 Ogos 2015

PERNIAGAAN OFFLINE( SIRI 2)


Teks: Norhayati Mohd Nooh

Saya ingin meneruskan coretan saya pada kali ini dengan berkongsi pengalaman menjalankan perniagaan offline yang saya jalankan.  Kita sedia maklum bahawa perniagaan offline terdiri pelbagai jenis produk fizikal yang boleh anda jualkan. Sekitar tahun 2013, saya  bersama suami pernah memulakan perniagaan menjual  selipar  serta pakain t-shirt  lelaki di Uptown Putra Nilai. Pengalaman berniaga secara sambilan di Uptown membawa kenangan suka dan duka buat kami berdua.

Penglibatan kami bermula apabila kawan mengajak mencuba berniaga disamping  saya melihat kemeriahan pengunjung yang datang terlampau ramai pada setiap hari  sejak uptown di kawasan itu dibuka. Kami terasa teruja untuk terlibat sama menyertainya.

Bila bercakap mengenai up town@ down town, sebenarnya saya suka pergi ke tempat tersebut.Melihat ramai peniaga bersaing secara sihat untuk mempromosikan produk mereka. Pelbagai jenis jualan boleh didapati , mudah untuk aktiviti tawar menawar,dan harga yang dikenakan berpatutan. Waktu operasi perniagaan juga sehingga ke larut malam dari 9.00mlm sehigga 2.00 pagi.

Alhamdulillah, kami dapat menjalankan operasi perniaagaan tersebut hanya selama 5 bulan sahaja. Hal ini kerana  hasil jualan semakin berkurangan akibat kemerosotan pengunjung untuk datang. Kesukaran untuk menigkatkan jualan disamping terpaksa menanggung kos sewaan  tapak yang mahal. Akhirnya kami terpaksa mengambil keputusan untuk menutup. Namun bagi saya, peluang untuk berniaga tetap ada. Kami pernah memasuki jualan karnival di Tapak Ekspo USIM, Jualan Dataran Nilai pada hujung minggu serta Bazar Ramadhan  walaupun ianya hanya sementara sahaja.

 Bagi anda yang berminat mencuba berniaga di Uptown,fikirlah sebaik mungkin dan perlulah
  • Bersedia  dari segi fizikal dan mental kerana perlu sanggup bersusah dahulu buat permulaannya. Hati kena kental dan sentiasa tebalkan muka untuk promosikan barangan.Aktiviti pemunggahan sering dibuat.
  • Jangan laburkan modal yang besar . Ada kalanya peniaga terlampau ghairah dengan membeli terlampau banyak stok. Lihat keadaan pasaran@ pengunjung  dahulu di kawasan baru bagi mengelakkan menanggung kos kerugian yang tinggi.
  • Tengok  dahulu komitmen penganjur untuk menaikkan tapak tersebut.  Ada setengah penganjur hanya ingin mengaut keuntungan sahaja dengan mengenakan kos sewaan tapak yang mahal. Ini menyebabkan peniaga sukar untuk bertahan lama.
  • Bersabar  menerima keadaan cuaca yang tidak menentu.Contohnya, bila musim hujan lebat, air mudah masuk ke khemah. Maka barangan tidak boleh simpan di khemah terlampau banyak.
  • Mempelengkapkan ilmu pegetahuan  serta carilah mentor yang berjaya untuk berkongsi ilmu dunia perniagaan ini.

 Pengalaman ini banyak mengajar saya selok belok tentang perniagaan,mungkin ini kelemahan saya dahulu yang  cetek ilmu perniagaan. Saya tetapkan dalam hati jangan mengaku kalah. Saya bersyukur masih mendapat sokongan moral daripada keluarga.

Melaksanakan perniagaan ini membuatkan saya benar-benar TAWAKAL kepada Allah sebab rezeki adalah RAHSIA Allah untuk kita.

InsyaAllah. Semoga penulisan kali ini memberi manfaat buat anda.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan